ACRYLIC POURING – JAK SZYBKO NAMALOWAĆ ZNIEWALAJĄCY, ABSTRAKCYJNY OBRAZ?

Acrylic pouring, czyli fluid art, stała się, w ostatnim czasie, niezwykle popularna. Czym właściwie jest? Otóż jest to technika malarska polegająca na rozlewaniu farb. Tak, tak na rozlewaniu farb akrylowych. Niech Was to jednak nie zmyli. Nie jest to tak banalne jak mogłoby się wydawać. Poniżej prezentuję poradnik jak, krok po kroku, stworzyć niepowtarzalny obraz techniką pouring. Przekonaj się, że nie musisz być artystą aby malować przepiękne, abstrakcyjne dzieła.

Jeśli interesują Cię alternatywne zastosowania pouringu zapraszam do przeczytania innych wpisów:

.

NIEZBĘDNE MATERIAŁY:

.

Krok i – organizacja miejsca pracy

Bawiąc się techniką pouring należy mieć na uwadze, że narobimy sporo bałaganu. Bardzo ważne jest więc aby, zanim zaczniemy, przygotować miejsce pracy. Do namalowania tła, planujemy użyć farb w sprayu, oczywistym jest więc, że lepiej nie pracować w mieszkaniu. Nie chcemy walczyć z wietrzeniem pomieszczeń przez następne kilka godzin. Ogród także nie jest idealną przestrzenią do malowania (techniką fluid), gdyż łatwo tam o zabrudzenie farby. Idealnym warsztatem okaże się garaż lub domek ogrodowy.

Aby uniknąć plam farby na podłodze naszej pracowni, musimy wyścielić ją uprzednio materiałem, który ochroni podłoże od zniszczeń i zaabsorbuje cieknącą emalię. Do tego celu z powodzeniem użyć można kartonu lub folii.. Najważniejsze, abyśmy po skończonej pracy, byli w stanie ową warstwę ochronną zwinąć i wyrzucić do kosza.

.

Krok Ii – przygotowanie podobrazia

Na czym malujemy? Opcji jest naprawdę całe mnóstwo. Jeżeli zależy nam na stworzeniu obrazu, podstawą będzie oczywiście oldschool’owe płótno malarskie. Niemniej kilka zbitych ze sobą desek lub kawałek drewna także świetnie się do tego nadadzą. Pierwszą, niezwykle ważną czynnością, jaką należy wykonać, jest położenie podkładu na podobrazie. Do tego celu idealny będzie biały, matowy grunt malarski do farb akrylowych, dostępny w każdym sklepie z akcesoriami plastycznymi. Preparat rozprowadzenia się łatwo niczym farbę, za pomocą pędzla. Aby grunt stał się wodoodporny i dobrze spełniał swoją funkcję, musi schnąć przez godzinę.

Dlaczego podkład ma takie znaczenie? Ponieważ zapobiega wsiąkaniu farby w płótno. Kolor wchłonięty przez tkaninę zostaje pozbawiony nasycenia i całość dzieła wygląda miałko i nieprofesjonalnie.

.

.

Krok Iii – malowanie tła

Do namalowania tła posłużą farby w sprayu. Zapewniają dobre krycie i przede wszystkim szybko schną, dzięki czemu będziemy mogli wcześniej przejść do punktu kulminacyjnego projektu, to jest wylewania farb akrylowych.

Na tło przykładowego projektu składają się dwa, tworzące efekt ombre, kolory:

  • chromowane złoto;
  • połyskliwa szarość;

Zaczynamy od wyznaczenia granicy obu odcieni na płótnie – malujemy linię w miejscu, gdzie zlewać się będą kolory. Następnie kryjemy płótno farbą. Malujemy wolnymi ruchami, trzymając pewien dystans od powierzchni podobrazia, aby nie powstały na nim nieestetyczne zacieki. Dla uzyskania odpowiedniego efektu konieczne będzie położenie dwóch warstw farby. Jedna nie pokryje odpowiednio płótna. Nie zapominajmy także o pomalowaniu krawędzi. Detale są istotne.

.

KROK IV – MIESZANIE FARB

MEDIUM DO POURING PAINTING

Tutaj zaczyna się cała zabawa. Do malowania techniką pourng używa się farb akrylowych. Emulsję powinno się uprzednio rozrzedzić, aby z łatwością wylać i rozprowadzić ją na płótnie. Do tego celu służą specjalne preparaty, tak zwane media. Medium, w przeciwieństwie do wody, nie wpływa negatywnie na nasycenie koloru ani na właściwości kryjące farb. Jeżeli bardzo zależy nam na dodaniu wody do naszej mieszanki, ograniczmy ją do niewielkich ilości.

Jeżeli decydujemy się na samodzielne mieszanie farb musimy pamiętać aby zawartość medium nie przekraczała 50% objętości mieszanki. Każdy z kolorów wlewamy do osobnego pojemnika (możemy użyć papierowych kubeczków), aby następnie dodać do nich medium. Tak powstałą miksturę dokładnie mieszamy. Dobór kolorów jest oczywiście kwestią osobistego gustu. Barwy zastosowane do stworzenia przykładowego projektu:

  • biel;
  • czerń;
  • srebro;
  • złoto.

.

*Do wykonania opisywanego obrazu zostały użyte gotowe mieszanki do techniki pouring.

olej silikonowy

Całe piękno techniki pouring kryje się w tak zwanym efekcie komórek. Po wylaniu odpowiednio spreparowanych farb akrylowych na powierzchni płótna tworzy się ciekawe zjawisko. Przypomina ono komórki żywego organizmu oglądane pod mikroskopem. Jak osiągnąć taki rezultat? Do każdego z kubeczków z farbą dodać kilka kropli oleju silikonowego.

*Olej silikonowy może zostać zastąpiony innym preparatem, w którego składzie znajduje się dimetikon (np. WD-40 z silikonem).

ŁĄCZENIE KOLORÓW

Ostatnią fazą mieszania farb jest ich połączenie w jednym pojemniku. Wystarczy, że niespiesznymi ruchami zlejemy każdy odcień emulsji po ściance kubeczka. Sposobów na kombinacje farb jest oczywiście więcej – tyle, ilu jest malarzy. Kolory, ich proporcje, ilość jakiej użyjemy – wszystko jest zależne od tego, jaki jest nasz koncept na powstające dzieło.

.

KRok V – wylewamy!

Tak jak w przypadku mieszania, podobnie na wylewanie farb istnieje wiele sposobów. Można aplikować kolory po kolei – jeden po drugim, tworzyć wzory za pomocą dmuchania w słomkę lub przy użyciu drewnianego patyczka do lodów. Można, ostatecznie wylać całą zawartość pojemnika z przygotowaną wcześniej mieszanką na płótno.

Eliksir gotowy? Czas na magię! (Pamiętaj, aby założyć rękawiczki). Unosimy rękę nad płótnem i powolnymi, kolistymi ruchami rozprowadzamy na nim mieszankę. Gdy cała zawartość kubeczka znajduje się na podobraziu, bierzemy płótno do ręki i obracamy nim, tak aby rozprowadzić farby.

Filmik instruktażowy obrazujący wylewanie farb na płótno:

.

Krok vi – opalanie farby

Akryle opala się w celu uwydatnienia efektu komórek. Najlepiej do tego zadania nadaje się palnik gazowy. Nie każdy jednak takowy posiada. Można zastąpić go sprzętem znajdującym się niemal w każdym domu – suszarką do włosów. Nie jest ona tak efektywna, jak palnik niemniej spełnia swoje zadanie. Jeśli jednak poważnie myślimy o malowaniu, warto rozważyć kupno profesjonalnego sprzętu.

Opalanie (suszarką) nie jest trudne. Należy zwyczajnie zbliżyć włączone urządzenie do powierzchni obrazu, tak aby gorące powietrze weszło w reakcję z farbą. Musimy uważać, aby urządzenie nie znalazło się zbyt blisko akryli, gdyż istnieje ryzyko, że zbyt mocny podmuch rozmaże świeżą farbę. Czy opalanie jest konieczne? Nie. Pewna ilość komórek powstaje bezpośrednio po połączeniu akryli z olejem silikonowym. Wysoka temperatura powoduje jednak namnażanie się cells i co za tym idzie, lepszy efekt.

Obraz jest gotowy. Pamiętajmy jednak, że została wylana na niego ogromna ilość farby, potrzebuje więc adekwatnie dużo czasu, aby wyschnąć (około 24. godzin).

.

Pouring – PODSUMOWANIE

Acrylic pouring jest to techniką stosunkowo młodą i jej obecne stadium można porównać do raczkowania. Mam wrażenie, że fluid art nie wykształciła jeszcze swojej ostatecznej formy. Obecny pouring określiłabym raczej jako zabawę z farbą, nie malarstwo. Metoda ewoluuje. Coraz częściej obserwować można trend zdobienia ową techniką, nie tylko płócien, ale także mebli czy innych dekoracji. Czekam z niecierpliwością, aby zobaczyć jak się owa zabawa rozwinie.

Technikę pouringu można określić mianem dość przypadkowej i nieprzewidywalnej. Nigdy tak naprawdę do końca nie wiadomo jakiego efektu można się spodziewać (odrobinę jak action painting). Jedno jest pewne. Bawiąc się pouringiem zawsze możemy być pewni, że wynikiem naszej pracy będzie niepowtarzalny, przepiękny, nasycony kolorami obraz, który zawieszony na ścianie, doda naszemu wnętrzu odrobinę modernistycznego blasku.

Sylwia

Leave a Reply